Issue Killers is een 12 weken durend programma waarin jongeren hun eigen systeem interventie of maatschappelijke campagne ontwikkelen en uitvoeren. Deelname aan het programma is gratis om de drempel tot deelname zo laag mogelijk te houden.
Na alweer 6 succesvolle edities hebben we laten zien dat er serieuze positieve resultaten worden behaald. Deze edities zijn uitgevoerd in samenwerking tussen maatschappelijke organisaties KIT Royal TropicalInstitute(KIT) en TheRockGroup(TRG). 
Om het Issue Killers programma verder te bestendigen en de onafhankelijkheid te garanderen is besloten het programma onder te brengen bij Stichting Kantel Club. Op dit moment verkennen we hoe we de doorontwikkeling van het programma kunnen vormgeven om meer positieve maatschappelijke impact te verwezenlijken.
Het Issue Killers Programma in meer detail
Het Programma geeft jongeren praktijkervaring en handelingsperspectief.
Tijdens het Issue Killers Traineeship leveren jongeren in multidisciplinaire teams in twaalf weken tijd een campagne of systeem interventie af over (oplossingen voor) grote maatschappelijke vraagstukken, zoals kansen-ongelijkheid en afname van biodiversiteit.
Tijdens elk traject kiezen jongeren zelf het doel, de inhoud en de vorm van de interventie: van social media campagne tot film of publieke actie. Ze verwerven kennis over duurzaamheidsthema’s en bouwen een professioneel netwerk op. Daarbij leren hoe ze hun talenten kunnen inzetten om maatschappelijke thema's te agenderen en aan te pakken. Ze nemen deel aan trainingen en inspiratiesessies met ervaren activisten en doen onderzoek in de praktijk.
Elk team wordt geleid door een begeleider, een professional met relevante expertise. Daarnaast worden ze gecoacht door een ervaren groep campagne professionals uit het bedrijfsleven (Multitude en WeFilm). De inhoud van het werk van de jongeren is echter onafhankelijk; ze krijgen volledige vrijheid in de keuzes die ze maken in hun project.
De doelgroep
Het Issue Killers Traineeship richt zich (tot nu toe) op mensen tussen de 18 -30 jaar uit heel Nederland die op MBO, HBO en WO niveau gaan studeren, studeren of hebben gestudeerd. Tijdens elke editie werken jongeren uit alle opleidingsrichtingen, zoals de pabo, kunstacademie of rechtenstudie, met elkaar samen aan maatschappelijke campagnes over thema’s die voor jongeren van belang zijn. Door alle opleidingsrichtingen de kans te bieden om deel te nemen, leveren we een bijdrage aan de ontwikkelingskans voor jongeren om een eerste stap te zetten in een maatschappelijk relevante carrière.
In hun toekomstige professionele leven krijgen jongeren ook te maken met een multidisciplinaire setting. Tijdens dit initiatief kunnen ze daarmee oefenen. Daarbij zullen jongeren door de diversiteit in achtergrond ook beter in staat zijn om maatschappelijke polarisatie te doorbreken. Ze zullen kennis over en empathie opdoen voor andere perspectieven en zodoende campagnes ontwikkelen die een brede doelgroep aanspreekt. Daarmee krijgen ze de ervaring, kennis en het zelfvertrouwen om concrete actie te ondernemen om gezamenlijk de grote ontwikkelingen van onze tijd te beïnvloeden. Zo wordt actief aan verbinding tussen en positieve actie door verschillende maatschappelijke segmenten gewerkt.
Meerwaarde
Issue Killers is een 12 weken durend programma waarin jongeren hun eigen systeem interventie of maatschappelijke campagne ontwikkelen en uitvoeren. Deelname aan het programma is gratis om de drempel tot deelname zo laag mogelijk te houden.
In de eerste vier edities hebben we laten zien dat er serieuze positieve resultaten worden behaald. Deze edities zijn uitgevoerd in samenwerking tussen maatschappelijke organisaties KIT Royal Tropical Institute(KIT) en TheRockGroup (TRG). Om het Issue Killers programma verder te bestendigen en de onafhankelijkheid te garanderen is besloten het programma onder te brengen bij Stichting Kantel Club. Op dit moment verkennen we hoe we de doorontwikkeling van het programma kunnen vormgeven om meer positieve maatschappelijke impact te verwezenlijken
Door mensen te:
a) Activeren. Mensen emotioneel betrokken maken (bezorgd, enthousiast etc.)
b) Handelingsperspectief te bieden. Laten zien dat ze iets kunnen doen
c) Tot Handelen aan te zetten.
Campagne Voorbeelden Edities 1-6
Greep uit Media Verschijningen van Campagnes
Doorontwikkeling Issue Killers 2024-2025
Naast de voortzetting van het Issue Killers Traineeship (2 edities per jaar) willen we de impact vergroten door het programma op twee vlakken door te ontwikkelen:
1. Een aantal van de specifieke thema’s selecteren en de campagnes gericht op deze uitdagingen verder brengen door ze verder te ontwikkelen en uit te voeren. Doel hierbij is om systemische effecten te bereiken o.a. verandering publieke discussie, bewustwording, beleid, handhaving, professioneel handelen etc. In andere woorden: we willen de campagnes continuïteit geven om meer maatschappelijk effect te sorteren.
2. Jongeren de optie bieden om door Issue Killer deelnemers ontwikkelde campagnes verder te brengen en te implementeren. Hiermee zorgen we dat de campagnes meer effect hebben en trekken we weer nieuwe doelgroepen aan met andere skills en interesses, maar een gedeelde motivatie om positieve maatschappelijke impact te hebben. Dit is een van de manieren om punt 1 te bereiken.
Back to Top